آیا سلب قدرت تشخیص، دلیل بر جبر نیست؟! (سوره بقره/۶-۷)

+ پاسخ این سؤال را خود قرآن داده است و آن اینکه: اصرار و لجاجت آن‌ها در برابر حق و ادامه به ظلم و بیدادگرى و کفر سبب مى‏شود که پرده‏اى بر حس تشخیص آنها بیفتد، در سوره نساء آیه ۱۵۵ مى‏خوانیم: «بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَیْها بِکُفْرِهِمْ؛ خداوند بواسطه کفرشان، مهر بر دلهاشان نهاده»

+ سلب حس تشخیص و از کار افتادن ابزار شناخت در آدمى در آیات قرآن معلول عللى شمرده شده است مانند: کفر، تکبر، ستم، پیروى هوسهاى سرکش لجاجت و سرسختى در برابر حق، در واقع این حالت عکس العمل و بازتاب اعمال خود انسان است نه چیز دیگر.

+ اصولا این یک امر طبیعى است که اگر انسان به کار خلاف و غلطى ادامه دهد تدریجا با آن انس مى‏گیرد، نخست یک “حالت” است، بعدا یک “عادت” مى‏شود، سپس مبدل به یک “ملکه” مى‏گردد و جزء بافت جان انسان مى‏شود، گاه کارش به جایى مى‏رسد که باز گشت بر او ممکن نیست، اما چون خود آگاهانه این راه را انتخاب کرده است مسئول تمام عواقب آن مى‏باشد بى‌آنکه جبر لازم آید، درست همانند کسى که آگاهانه با وسیله‏اى چشم و گوش خود را کور و کر مى‏کند تا چیزى را نبیند و نشنود.

و اگر مى‏بینیم اینها به خدا نسبت داده شده است به خاطر آنست که خداوند این خاصیت را در اینگونه اعمال نهاده است (دقت کنید).

+ عکس این مطلب نیز در قوانین آفرینش کاملا مشهود است، یعنى کسى که پاکى و تقوا، درستى و راستى را پیشه کند، خداوند حس تشخیص او را قوی.تر می‌سازد و درک و دید و روشن‏بینى خاصى به او مى‏بخشد، چنان که در سوره انفال آیه ۲۹ مى‏خوانیم: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً؛ اى مؤمنان اگر تقوا پیشه کنید خداوند فرقان یعنى وسیله تشخیص حق از باطل را به شما عطا مى‏کند»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس